Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kasvihuoneen rakentaminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kasvihuoneen rakentaminen. Näytä kaikki tekstit

torstai 25. toukokuuta 2017

Vähän kasvihuonekuulumisia ja alkukesän kukintaa

Nyt on kesän parasta aikaa, tai oikeastaan siltä on tuntunut jo pari kolme viikkoa. Paras aika minulla jatkuu juhannukseen asti. 




Tulppaanit kukkivat ja ihanat lemmikit alkavat täytää penkit ja pensaiden alustat. Tulppaanit ovat Pink Impression-lajiketta.


Yleensä en ihan näin pinkistä tykkää, mutta esikot ovat ihania väriläiskiä näin keväällä.


Saniaisten kiehkurat ja Apeldoorn-tulppanien punainen on ihana väriyhdistelmä, räikeä kylläkin, mutta sopii kevään valoon. Joinakin vuosina tässä vaiheessa saniaisten välistä pilkahtelee lemmikkien sinistä, mutta tänä vuonna jostakin syystä ei. Taustalla köynnöshortensia kiipeää lehtikuuseen, toivon että se kukkisi tänä kesänä ensimmäistä kertaa.



Talon edustan tulppaanien kukinta alkaa olla ohi, tosin Queen of the Nightit odottavat vielä vuoroaan ukkolaukkojen kanssa. 


Meidän pihassa on tällä hetkellä niin paljon projekteja kesken, että on vaikeaa saada kuvaa, jossa ei näkyisi jokin monttu, lauta tai työkalu. Haluaisin jonakin päivänä sellaisen pihan. Mutta huom! Kasvihuoneella on katto! Sivuikkunat kiinnitetään heti, kun ne valmistuvat...Nyt on raaputettu, helat ruostesuojattu, pohjamaalattu, kerran pintamaalattu ja vielä yksi maalikerros ja kittaus puuttuu. Hommaa siis vielä on, mutta etenee. 


Ja tähän vielä se yksi monttukin sitten. Nurmikko on kuorittu pois, ja tilalle tulee suodatinkangas ja singeliä. Marjapensaat on rajattu siperiankuusilankulla, joka on luonnon lahosuojattua puuta, eli toisin sanoen todella kestävää. Olen niin onnellinen tuosta katosta!



torstai 6. huhtikuuta 2017

Kasvihuoneen rakennus, osa 3

Kun piirrustukset olivat valmiit, tajusimme, että emme osaa kerta kaikkiaan tehdä itse kasvihuonetta. Myös aika oli kortilla pian syntyvän vauvan vuoksi. Niinpä pyysimme luottokirvesmiestämme apuun, ja hän nikkaroikin ison osan kasvihuoneen perustuksista ja rungosta.

Kuopan pohjalle (n. 50 cm syvä, routarajan alapuolella) laitoin ensin suodatinkankaan ja kankaan päälle muistaakseni n. 10 cm hiekkaa. Tähän väliin tuli styroxkerros eristämään routaa. Taas hiekkaa lähes kuoppa täyteen ja sen jälkeen anturan valu. Anturan valu oli ehdoton, nimittäin pelto on savinen ja lilluu usein keväällä vedessä, joten routavaurioiden estämiseksi perustus oli tehtävä mahdollisimman perusteellisesti. Salaojiin ei meidän pihassa ollut mahdollisuutta.

Hiekkaan ura, uraan kuvan vasemmassa reunassa oleva puukehikko, johon tuli valu. Valun sisään taivuteltiin raudoitus

Tässä kuvaa valusta kuivamassa

Kun valu oli kuivunut pari päivää, alkoi sokkelin muuraus. Sokkelin ensimmäisen kerroksen väliin tuli myös raudoitus. Sokkelia tuli siis kaksi kerrosta lekaharkoista ja viimeisenä kerroksena muurattiin käsin lyötyjä vanhoja tiiliä reunan koristeeksi.


Sokkelin muurausta

Takaseinään vielä käsin lyötyä tiiltä, minä jaksan vielä puuhata mahan kanssa :)

Sitten olikin vuorossa rungon rakennus. Olisinpa ottanut yksityiskohtaisempia kuvia matkan varrella, nimittäin tässäkin oli kaikenlaista säätöä. Kuvassa näkyy kuitenkin rakenteet melko hyvin.


Runko ennen maalausta. Kattopuut maalasin etukäteen, niitä olisi ollut hankala maalata tuolta korkealta. Ikkunoita sovitellaan jo paikoilleen alustavasti tässä, samoin ovea

Tällainen minireportaasi nyt tuosta varsinaisesta rakennusvaiheesta. Olisin itse kaivannut tällaista suunnitellessani kasvihuoneen piirustuksia, ja vielä yksityiskohtaisempaa. Toivottavasti tästä on jollekulle apua, vaikka kovin tarkka se ei olekaan!

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Kasvihuoneen rakennus, osa 2

Nyt kun puutarhassa ei ole vielä mitään kuvattavaa, voisin jatkaa kertomalla kasvihuoneprojektin etenemisestä. Täältä löytyy suunnitelmia ja täältä kasvihuoneen paikasta ja kuopan kaivuusta. Kasvihuoneen rakennus jatkuu tänä kesänä kolmatta vuotta, mutta tosiaan tässä välissä on tullut
pyöräytettyä vauva, joten siinäpä hyvä tekosyy :D

Siellä työmaa kangastelee pellon laidalla viime keväänä, mutta enpäs paljasta vielä enempää!

Kesänä 2015 kaivoin kuopan, keväällä 2016 piirsin piirustukset kasvihuoneesta, kesällä 2016 tehtiin perustukset, sokkeli ja runko. Tänä keväänä on ollut vanhojen ikkunanpokien kunnostusta, ja ensi kesänä kasvihuone saa vihdoin lasit ja toivottavasti myös lattian.

Piirustukset tein vanhanaikaiseen tyyliin leivinpaperille (en löytänyt siihen hätään tarpeeksi isoa paperia) lyijykynällä ja pitkällä viivottimella. Olen ollut suorastaan hassun ylpeä siitä, että osasin tehdä piirustukset itse! Meidän luottokirvesmies hieman viilasi piirustuksia ja ne muuttuivat jonkin verran matkan varrella. Kuitenkin onnistuin piirtämään järkevät piirustukset 17:lle vanhalle rintamamiestalon lasipokalle. Ja rajoituksella, että kasvihuoneen täytyy olla piirun verran alle 10 neliötä. Ja olla ainakin jonkin verran viktoriaanisen kasvihuoneen näköinen, kuitenkin niin, että se sopii rintamamiestalon pihaan. Ja huvimajamainen. Ei ollut helppoa!

Leivinpaperi on muuten äärimmäisen vaikea kuvattava, se heijastelee valoa ja näyttää suttuiselta. Toivottavasti näistä saa kuitenkin jotakin selvää!

Etuosa, ovi, oven molemmin puolin kaksi vanhaa lasia, joiden keskelle tulee lista antamaan vaikutelmaa kahdesta ikkunasta yhtenäisen ulkonäön vuoksi. Yläosaan tulee erikseen teetettyä lasia. Kuvassa näkyy myös tärkeä työkalu, nimittäin hyvä viivotin oli tässä aivan välttämätön!

Yläosan rakennetta vielä tarkemmin, kattotuolille merkitty tukipalkki oikeassa yläkulmassa.

Takaosa, jossa yhteensä seitsemän kerrosta tiiltä. Ikkunat teetetään näihin kaikkiin kohtiin, ylös tulee yksi seinäluukku automaattisella avaajalla. Tarpeen mukaan sellainen tulee myös etuosaan, mutta kokeillaan nyt ensin yhdellä.
Sivulla kuusi vanhaa ikkunaa, joiden välissä 5 cm tukipuut. Turpoamisen varalta varattu aina 3 mm jokaiseen väliin ylimääräistä tilaa. Tilaa varattu myös sen vuoksi, että sivuille tulee yhteensä 4 aukeavaa ikkunaa automaattisella avaajalla. Katsotaan miten toimii käytännössä!
Sokkelin rakennetta vasemmassa yläreunassa, valettu antura n. 10 cm, n. 20 cm paksu lekaharkko maan alla, 10 cm lekaharkko sen päällä ja tähän vielä n. 13 cm levyinen käsinlyöty vanha tiili koristeeksi. Laskelmia tiilistä ja niiden riittävyydestä.

Pahoittelen tosiaan kuvien suttuisuutta, mutta tuollaista karkeaa runkoa näistä saa kyllä selville.

Ensi viikonloppuna minulla onkin jännät paikat, nimittäin vuokralaiseksi meille tulee Speedheater! Olen raaputtanut käsin vanhoja ikkunanpokia, mutta selkäni ei kerta kaikkiaan kestä sitä, joten vuokrasin infrapunalla toimivan maalinirrottimen itselleni Tampereen Rakennustorilta. Maali lämmitetään laitteella, jonka jälkeen sen pitäisi kaapimalla irrota helposti. Katsotaan miten toimii, ainakin on kehuttu netissä ja vaikuttaa helpolta YouTube-videoiden perusteella. Raporttia seuraa myöhemmin!

perjantai 8. toukokuuta 2015

Kasvihuoneen rakennus, osa 1

No niin, nyt on vihdoin saatu valmiiksi kasvihuoneen rakennuksen ensimmäinen vaihe, nimittäin kuopan kaivuu. Ja se ei ollut mikään helppo homma! Kasvihuone  tulee meidän tontin laitaan, josta alkaa kaupungin heinäpelto. Toivon, että se maisemoituu hyvin tuohon kulmaan, se tulee osaksi ryhmää, jossa kasvaa valmiiksi marjapensaita, mansikoita, perennoja ja tulevaisuudessa joitakin yrttejäkin.

Kasvihuone tulee kuvan oikeaan laitaa
Kasvihuoneen koko on 9,5 neliötä, kaupungissamme saa rakentaa 10-neliöisen kasvarin ilman rakennuslupaa. Rakennan siis mahdollisimman suuren, tietenkin :) Kuopasta tuli yhteensä 16-neliöinen, nimittäin reunoilla täytyy olla hiekkaa vähintään 50 cm lisää. Kuopan syvyys on 50 cm, sen pitäisi olla routarajan alapuolella. Pihamme on savimaata, joka roudassa liikkuu helposti paljonkin, joten on tärkeää kaivaa routarajan alapuolelle. Salaojat olisivat olleet myös hyvät, mutta meidän pihassamme ne eivät oikein ole mahdolliset. Joten näillä mennään ja toivotaan, että routa ei heti vaurioita ekana talvena kasvaria...

Oman pihamme kautta tuohon kulmaan ei pääse kaivinkoneella ja kaupungilta emme saaneet lupaa tuoda kaivinkonetta pellon kautta, joten kaivoin sitten käsin :) Loppujen lopuksi urakka ei ollut niin iso kuin aluksi ajattelin, aikaa kului yhteensä kaksi viikkoa harvakseltaa kaivaen. Kaivoin yhden kokonaisen päivän ja neljä iltaa. Savi on keväällä helppoa, joskin raskasta kaivettavaa.

Kuoppa valmiina, huh.
Seuraavaksi kuoppaan asennetaan suodatinkankaat, pohjalle tulee hiekkakerros ja sitten pääsen muuraamaan lekaharkoista sokkelia. Hiekkaa alan kärräämään ensi viikolla.

Vielä kuva raparpereista, jotka ovat kasvaneet jo niin isoiksi, että niistä saadaan tyttäreni tämän päivän kolmivuotissynttäreille raparperipiirakkaa :) Ja päälle vaniljajätskiä, nam :)


keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Kasvihuoneunelmia, eikä pelkkiä unelmia!


Victorian Classic Greenhouse, kuva Hartley Botanicin sivuilta
Meille tulee kasvihuone, vanhoista laseista! En ole oikeastaan osannut haaveilla kasvihuoneesta, olen ajatellut ettei sellaisen rakentaminen meille ole mahdollista tai realistista. Mutta viime talvena heitin ehdotuksen miehelle ja hän sanoi, että tehdään sinulle sellainen! No, tehdään :)

Sain joululahjaksi Sonja Lumpeen kirjan Kotipihan kasvihuone ja se oli todella informatiivinen. Kirjasta löytyy tarkat ja selkeät rakennusohjeet perustuksista alkaen. Lisäksi talvella luin muutamaan kertaan puutarha.net:in Itse tehdyt kasvihuoneet-ketjun, jossa penttiläiset ovat kertoneet monenlaisia kokemuksia kasvihuoneen rakentamisesta. Näiden perusteella alkoi hahmottua suunnitelma.

Itseäni viehättää englantilaistyylinen kasvihuone, joten sellaista lähdetään rakentamaan. Ideakuvana on toiminut Hartley Botanicin Victorian Classic Greenhouse. Sokkeliin tulee ainakin yläreunaan vanhaa tiiltä, lisäksi takaseinä tulee lämpöä varaavasta tiilestä. Mitatkin ovat melko samat, korkeutta ei tule ihan noin paljoa suhteessa. Kasvihuoneesta tulee n. 9,5 neliöinen. Katsotaan tuleeko yhtään tuon näköinen :)

Arja ja Bo Haraldin kasvihuone kirjasta Suomalaisia unelmapuutarhoja. Kuva kirjasta.


Kuva kirjasta Suomalaisia unelmapuutarhoja. Voi kunpa meidän pihassa näyttäisi joskus tuolta...
Lisäksi kasvihuone Johanna Vireahon ja Sari Tammikarin kirjasta Suomalaisia unelmapuutarhoja on innoittanut minua. Sain kirjan joululahjaksi viisi vuotta sitten, kun muutimme tähän taloon, enkä tiennyt vielä mitään puutarhan hoidosta, ja pihamme oli vedetty ruohonleikkurilla tasaiseksi kukkapenkkejä ja pensaita myöden. Rakastuin silloin tähän kasvihuoneeseen ja puutarhaan ylipäänsä. Kasvihuone on espoolaisen Arja ja Bo Haraldin ihastuttavasta englantilaistyylisestä puutarhasta.

Olen saanut kaverilta nimelliseen hintaan heidän talonsa vanhat ikkunanpokat, ja vanhaa käsin lyötyä tiiltä olen keräillyt omasta pihasta, mummolan pihasta ja samalta kaverilta, jolta sain pokat. Perustuksiin tulevaa hiekkaa löytyy kasa omasta pihasta, osa täytyy vielä tilata jostakin. Sokkeliin tulevat lekaharkot, routaeristeet, suodatinkankaat montun pohjalle, rungon puumateriaali ja kattoon tuleva kirkas akryylilevy on ostettava. Eli hintaa tulee itse tehdyllekin kasvihuoneelle, vaikka osa materiaaleista on omasta takaa.

Kasvihuoneen tuuletus on järjestetty myös, sillä sain eräältä kaverilta kaksi hyvää sähköllä toimivaa tuuletinta. Kannattaa avata suunsa sopivissa paikoissa :) Lisäksi mieheni on luvannut rakennella automaattisen kastelujärjestelmän ja ikkunanaukaisusysteemin, niin voimme lähteä kesällä mökille tai matkalle :)

Ystävältä saadut 50-lukulaiset ikkunanpokat
Ikkunanpokat ovat onneksi suhteellisen hyväkuntoiset, en ala niitä rapsuttamaan ja maalaamaan uudestaan nyt. Varmaankin parin vuoden päästä se on tehtävä, mutta nyt en malta. Kävin myös ostamassa tyyliin sopivan vanhan peilioven karmeineen Tampereen rakennustorilta suhteellisen halvalla.

Osa tiilistä odottaa muuraajaa, joka tule olemaan minä! Sellainenkin taito täytyy siis opetella :)
Olen yrittänyt luvata itselleni, että otan projektin rennosti, enkä stressaa rakentamisesta. Jos kasvihuone ei valmistu tänä kesänä, se valmistuu sitten seuraavana kesänä. Mutta olisi niin kova hinku päästä jo kasvattamaan kaikkea ihanaa ja lukemaan kirjaa kasvihuoneessa sadesäällä ja kaikkea sellaista...Tunnustan, että olen jo muutaman melko unettoman yön kasvihuoneen vuoksi viettänyt. Ensimmäinen ja työläin vaihe on kuitenkin takanapäin, eli kuopan kaivuu. Siitä lisää myöhemmin!