Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jänikset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jänikset. Näytä kaikki tekstit

perjantai 28. huhtikuuta 2017

Ilmastokateus ja harmitus

Minuun on iskenyt ilmastokateus. Kaikki lähti liikkeelle siitä, että jänikset ovat syöneet kaikki krookukseni. Siis kaikki! Ihan muutama hassu surkea krookus on jäänyt jyrsittynä penkkiin. Nyt pihassani ei käytännössä ole mitään kukkivaa ja toukokuu on juuri jo alkamassa. Asiaa ei auta myöskään muut blogit, joissa on jo kaikenlaista ihanaa kukkivaa. Seuraan myös paljon ruotsalaisia ja englantilaisia instagram-tilejä, ja niissähän on kukkinut jo pitkään.


Tämä pieni reppana 'Remembrance' oli säilynyt pupujen hyökkäykseltä.

En ole voinut olla ajattelematta, kuinka lyhyt Suomen kasvukausi onkaan. Välillä tulee mieleen, että onko se kaikki työ ja vaiva, jonka puutarhan eteen tekee, sen arvoista kuitenkaan, kun siitä saa nauttia niin lyhyen hetken. Ja niin se ilmastokateus iskee, asuisipa vaikka Skånessa, Tanskassa tai edes rannikolla...

Mutta enhän oikeasti ajattele näin, olen tänä keväänäkin jo nauttinut monta kuukautta puutarhastani ja siellä puuhailusta. Ja puutarhan kauneudesta voi nauttia myös kasvukauden ulkopuolella, ja juuri syksyyn, talveen ja kevääseen minun pitäisikin panostaakin enemmän puutarhassani: luomalla muotoja, rakenteita ja istuttamalla ikivihreitä lisää.

Kun nyt aloitin valituksen, niin jatketaan vielä. Viime kesänä istutin jouluruusuja ja lumikelloja. Ideakuvanani oli tämä Pinterestin kuva, ja ajatukseni oli, että toukokuun vaihteessa ehkä näyttäisi suunnilleen tällaiselta:

Hellebores and snowdrops.:
Kuva Pinterest

Ja tältä näyttää minun jouluruusu-lumikelloistutukseni :D


Melkein pitäisi nuolella osoittaa kolme kuvassa olevaa lumikelloa :D

No mutta onneksi suurin osa jouluruusuista on kuitenkin hengissä, vaikka kukkia ei olekaan tulossa tänä vuonna. Ehkä ensi vuonna sitten.



Kaikkea ihanaa vihreää on kyllä jo nousemassa siellä täällä ja raparperithan eivät koskaan petä. Eli ei ole vielä syytä heittää lapiota kaivoon :)



Suunnitelma ensi vuodelle jänisten kukistamiseksi:

1. Heti kun ensimmäiset krookusten alut pilkistävät, haen kampaajaltani tukun leikattuja hiuksia ja silppuan niitä penkkeihin. Ihmisen hajun pitäisi karkottaa puput.

2. Istutan syksyllä kevättähtiä ja posliinihyasinttejä, ne ilmeisesti eivät ehkä kelpaa pupuille? Ja ne ovat muutenkin ihania.

3. Istutan syksyllä runsaasti lisää krookuksia, ehkä jänikset eivät ehdi sitten syödä kaikkia :)